Ljeto je. Zrak je u jednom trenutku bio prevruć i gust kao topla čokolada. Sve se topilo. Kabriolet na bh. tržištu - Šta je to? Ova egzotika pripada klasi izumirućih, ali ima proizvođača koji se odupiru i koji još uvijek mogu ponuditi topless verzije. To su mahom premium proizvođači i modeli višeg cjenovnog ranga, mada postoje i iznimke.
Kažu da je u pandemijskim godinama trend kabrioleta preko noći procvjetao i ponovo oživio. Bojali smo se zatvorenog prostora, strahovali da udahnemo zrak, bježali u prirodu – na otvoreno. Šta može kod automobila biti ''otvorenije'' od kabrioleta? E, ta egzotična niša, jednako kao i monovolumeni, skoro da je ugašena. A sjetićemo se, ne tako davno, nije bilo proizvođača i automobilske klase koja nije u ponudi imala kabriolet izvedbu. Od mikro dvosjeda Smarta Cabrio, preko Renault Winda, Peugeota 207 CC do Opel Astre Twin Top. Bila su to zlatna vremena za autoindustriju. Upijali smo sunce i svjež zrak, disali punim plućima. Padalo nam je svašta na pamet, u nerijetkim situacijama čak i kupovina kabrioleta.
Plejada privlačnih kabrioleta, što sa mekim, što sa tvrdim krovom u varijanti CC, je na samom izdisaju ako vratimo film u period od prije samo 10 godina. Međutim, uglavnom premium i poneki ''narodni'' proizvođači još uvijek drže do imidža pa drže u životu neke od svojih kultnih modela. Doduše, većina zastupnika koji vam mogu prodati kabrio odgovara da se mogu poručiti i to po nedefinisanim rokovima isporuke. Bh. tržište je i dalje ''meka'' za polovne automobile, te i zastupnici novih vozila radije biraju i uzimaju šta im je dostupno i šta mogu brzo pretvoriti u novac. Kabrioleti nažalost nisu u fokusu našeg tržišta odavno, te samo rijetki, poznavajući profil kupaca, mogu progurati poneki topless model. Tako recimo najpopularniji brend u Bosanaca i Hercegovaca – Volkswagen, nema niti jedan dostupan cabrio u ponudi.
Nekad su Golf, Buba i EOS bili neupitan dio VW-ovog Cabrio portfolija. No, SUV i elektro manija prvo su u potpunosti sa tržišta istisnuli legendarnu Bubu, dok se Golf drži za niti. Nažalost, zbog malog i nezanimljivog tržišta kakvo je bosanskohercegovačko, čak niti jedini preostali kabriolet model – T-Roc Cabriolet nije dostupan kod nas. Jednostavno smo sićušni i nebitni!
Audi – U fokus stavljamo SUV i EV modele sa panoramom
Nekad je njemački premium proizvođač skoro kod svakog modela imao i ''topless'' verziju. Od legendarne 80-ke B4, preko TT-a, sportskog RS8, kompaktnog A3 do A4 i A5 Cabrioleta. Kabriolet bi obično došao kasnije i zadržao se duže u ponudi svog matičnog modela. Danas je preživjela polovina modela i to je jako pohvalno za Audi, jer nam ne dopušta da zaboravimo kako u praksi izgleda vjetar u kosi i nepravaziđeni zvuk V10 kod brutalne ''Er Osmice''. Dobro, samo će rijetki imati priliku iskusiti takav hedonizam, ali ko nam brani da uključimo sva čula i uživamo u zvuku i slici.
Trenutna ponuda kabrioleta uključuje TT Roadster, A5 Coupe i R8 Roadster. Miran Stambol, Audi Brand Manager navodi da je sretan što imaju još uvijek tri takva modela u ponudi i da je pandemija bila vratila fokus kod kupaca na ''otvorene'' Audi modele, ali da SUV manija i elektromobilnost jednostavno plijene veću pažnju. Također, Miran navodi da je Audi našao dobro rješenje i da je u aktuelnoj paleti kod većine modela iz Ingolstadta ponudio panoramski krov s mogućnošću potpunog otvaranja kao svojevrsnu alternativu nekadašnjim kupcima kabrio modela.
Na pitanje o održavanju ovih specifičnih izvedbi, Miran ističe da Bosna i Hercegovina spada u tzv. područje Dinarske Alpe i da nije karakteristično tržište kabriolet modela, te je važno, da kupci koji ih posjeduju održavaju krov i mehanizam prema uputama proizvođača.
BMW – Tri dostupna kabrioleta, potražnje skoro nema
Kada posjetite službenu stranicu BMW-a u BiH shvatit ćete da vam treba vodič kroz šumu modela i pripadajućih verzija. Ponuda strarta od luksuznog plug-in XM-a i ''skrola'' do egzotičnog – Z4 Roadster. Kod BMW-a su dostupna tri kabrio modela: Roadster Z4, Serija 4 Cabrio i Serija 8 Cabrio. Zainteresovanost kupaca je minorna, pa se tek pokoji model proda doslovno jednom u 10 godina. Ove verzije su cjenovno bar 20% skuplje od klasičnih modela, a budući da BiH nije Mediteran, očekivano je potražnja dosta slabija.
Tako jedan Z4 Roadster starta od nekih 90.000 KM, Serija 4 Cabrio od 105.000, a Serija 8 Cabrio od 215.000 KM.
Porsche – Specifični kupci, nerijetko članovi Porsche klubova
''U početku sam razgledao, ali nisam uspio naći auto mojih snova. Zato sam odlučio da ga sam napravim.'' Legendarni je citat slavnog Ferrya Porschea koji stoji istaknut u Porsche salonu BiH kao podsjetnik kakav je to posebni DNK koji nose ovi automobili.
Ako jedan proizvođač zna kako povezati sport i eleganciju u jednu cjelinu onda je to zasigurno Porsche. Iako se i proizvođač iz Stuttgarta sve više orijentiše SUV modelima i struji kao sveprisutnijem energentu, njihovi kabrioleti posjeduju posebno mjesto u svijetu glamura i shodno tome svoje modele dijele na cabriolet i targa.
Iako ulazni model Cayman Boxster (718)* u verziji bez krova ima skoro dvostruko nižu cijenu (start od 143.725 KM) od bezvremenskog 911* (911 Carrera Cabriolet – startna cijena - 254.967 KM; 911 Targa 4 – startna cijena 270.674 KM) ali, kako kaže Brand Manager Porschea za BiH Armin Mulović, ipak 70% kupaca prije bira 911-ku koja je upotrebljivija tokom cijele godine i koja nosi poseban status kod kupaca sportskih modela
- *Porsche 718 Boxster, WLTP CO2 – 220-201 g/km
- *Porsche 911 Carrera Cabriolet, WLTP CO2 – 245-236 g/km
Međutim, potražnja za modelom 718 je u porastu, dok s druge strane na 60-godišnjicu marke kupci kod 911-ke više traže jedinstvenu Targa izvedbu zbog specifične konstrukcije krova, iako je takvu verziju općenito teže naručiti.
Iako je Mulović s razlogom uzbuđen oko preseljenja u novi Porsche centar iduće godine i da nas već iduće godine očekuju novi modeli pogonjeni strujom, on takođe ističe da se u segmentu kabrioleta u toku godine isporuči pet do 10 automobila. Mulović ujedno kaže da je u pitanju specifičan profil kupaca koji je već ranije posjedovao automobil sa sportskim pedigreom i koji već na neki način zna definisati svoje potrebe, pogotovo što su ovo specifični modeli sa ekskluzivnom dodatnom opremom. Takav jedan automobil u pravilu je drugi auto u garaži kupca i da je riječ o Porsche entuzijastima, nerijetko i članovima Porsche klubova širom Europe, ali i lokalnog Porsche kluba.
Mercedes-Benz – Ozbiljna ponuda
Nekad se Mercedes ''bez'' krova mogao kupiti sve do najvećeg i najluksuznijeg modela – S klase. 19 sekundi. Toliko je vremena bilo potrebno da se Mercedes Benz S-Class Cabriolet transformiše iz pitomog i luksuznog kupea s mekom ''kupolom'' u kruzera iz snova na otvorenom. Danas, ako izuzmemo unikatni GT AMG koji se može naručiti i kod bh. zastupnika u kabrio izdanju, kod Mercedesa samo su tri ''komercijalna'' modela ostala u ponudi kabrioleta, a uskoro vjerovatno i samo dva, jer novi CLE Cabriolet bi trebao u paketu zamijeniti trenutno dostupne C i E klasu Cabriolet.
Za AMG SL Roadster, koji se prodaje s početnom cijenom od 257.139 KM i koji smo locirali u luksuznijem paketu AMG SL 55 4M+ kod ovlaštenog Mercedesovog partnera Star Centar iz Živinica, jednostavno nema zime, jer za ovaj model nema prijetnje i straha od kanibalizma.
Aktuelna C Klasa Cabriolet dostupna je s početnom cijenom od 96.305 KM, dok za nekih 33.000 KM više možete dobiti ulaznu i konkretniju E Klasu Cabriolet. Oba modela su četverosjedi i imaju platneni krov. Najmoćniji od njih, SL Cabriolet također je četverosjed, mada sumnjamo da će se iko ''provući'' do minijaturnih zadnjih sjedišta. I on ima mekani krov, jer takav je trend u svijetu modela s pogledom na otvoreno nebo.
Fiat 500C – Kabrio za najmanje novaca, a uskoro jedini kabriolet i u EV izdanju
Da nema legendarnog ''Fiće'' Fiat bi odavno stavio ključ u bravu. Evo već skoro 20 godina otkako se pojavio reinkanirani Fiat 500, model koji je 50-tih i 60-tih motorizovao Italiju u Evropu, i prodaja još ne posustaje. Naime, Fiat 500 Convertible ili samo 500C se pojavio još 2009. sa svojim upečatljivim mekanim krovom u dvije boje (crna i crvena) koji se lagano pritiskom na tatster srola iza naslona za glavu zadnje klupe. Trenutno je dostupan samo jedan pogonski motor i to 1.0 GSE mild hybrid sa 70 KS, a nekad se u Fiat 500 mogao naručiti i 1.3 multijet dizelaš i jači 1.4-litreni benzinac. Zato cijena od 35.000 KM Fiat 500C stavlja u položaj najpovoljnijeg kabrioleta na tržištu i zato ih povremeno možemo vidjeti na cesti češće od drugih. Em je 500 fora sam po sebi, em je 500C verzija prava šminka za tople dane. Naredne godine stiže električna verzija 500-ke na naše tržište, a s njih u paketu i njegova kabrio izvedba 500C Electric.
Jaguar F Type Convertible – Skoro pa nedostupan
Od nedavno je Jaguar dostupan i na bh. tržištu preko Auto Centra Betanija. Iako se prodaja zasniva na SUV modelima F, E i I Pace, par atraktivnih limuzina XE i XF, Jaguar na konto tradicije u ponudi modela ima i kupe model F-Type koji je ujedno dostupan i kao Convertible sa elegentnim mekanim krovom. Jednako kao Coupe, i Convertible se može specificirati uz 2.0-litreni benzinac sa 300 KS ili V8 5.0-litreni benzinski motor sa 575 KS. Cijena za slabiji model starta od 220.000 KM, dok za V8 treba izdvojiti preko 300.000 KM. Razlika između Coupea i Convertiblea svega nekoliko hiljada KM, a zbog već naviknutog problema sa rokom isporuke, pogotovo za egzotičniji Convertible, u Jaguaru će vam preporučiti Coupe verziju sa panoramskim krovom.
Mazda MX5 – Kultni roadster perolake kategorije je No. 1 u svijetu
U Mazdinom salonu nedavno se pojavio MX-5 bordo boje. Može se reći da Mazda nikad nije izgubila fokus na ovu mikro nišu, jer šta su nudili prije 30 godina, to nude i danas. Mazda MX-5 je najprodavaniji roadster na svijetu. Aktuelni MX-5 model olakšan je za 100 kg u odnosu na prethodnicu na koju povremeno možemo naletiti u oglasima, mada se zbog cijene lakše dolazi do druge generacije koja se proizvodila od 1998-2005. Kultna Miata prodata je u preko milion primjeraka od 1989. i nosi titulu najprodavanijeg svjetskog roadstera.
Poneka od njih je znala završiti i u BiH, pa čak ''samo'' kupljena kod nas zbog niže cijene i diplomatskih olakšica, te izvezena dalje u suncem okupani jug Evrope. MX-5 je klasični pero-laki roadster sa zadnjim pogonom i mekanim krovom čiji mehanizam u roku od pet sekundi ''skida'' i vraća krov u prvobitni položaj. Par godina unazad na tržištu je Fiat nudio Miatin klon – Fiat 124 Spider, ali se isti godinama povlačio po salonima kupeći prašinu, što se kod Mazde zbog popularnosti ne može desiti.
U BiH je Mazda MX-5 dostupna sa dva motora: 1.5 Skyactive G132 i 2.0 Skyactive G184. Cijene startaju od 61.980 KM pa naviše.