Evropa vs. Kina
35

Da li je Evropa napravila pogrešan korak s električnim automobilima kad se poklonila SUV modelima?

A. M.
Mnogi se pitaju, da li je Evropa pala u zamku SUV fenomena kada je krenula u misiju elektrifikacije? Sada evropski proizvođači automobila, za zakašnjenjem i pod ogromnim pritiskom kineskih konkurenata, žure razviti pristupačnija električna vozila kako bi uhvatili priključak za Kinezima.

Evropski proizvođači ne kaskaju samo za tehnologijom električnih automobila, koju su kineski proizvođači apsolvirali do srži, oni jednostavno ne mogu cjenovno parirati istočnim rivalima. Sad kad su pod ogromnim pritiskom od strane kineskih konkurenata, evropski giganti se zalažu za smanjenje troškova električnih vozila, kako bi oni mogli imati slične cijene i profitne marže kao modeli na fosilna goriva.

Ako se osvrnemo nekih pet godina unazad, kad su krenule furiozne najave evropskih lidera da su električni automobili jedina izvjesna budućnost, prisjetit ćemo se da su Kinezi tada već imali niz razvijenih električnih automobila s ponudom u svim formatima i klasama. Dok su Evropljani u startu razvijali uglavnom velike i teške baterijske SUV-ove, Kinezi su tržištu, po jako pristupačnim i korektnim cijenama, ponudili širok raspon nove tehnologije u svim segmentima, od mini gradskih do takođe velikih SUV modela. Dakle, Evropa je pala u zamku SUV fenomena, odnosno skupih automobila koji su u električnoj varijanti postali još skuplji.

Preskupi SUV-ovi su (p)ostali omča oko vrata

Koliko god takvi automobili bili optički atraktivni, oni su navukli loš imidž električarima na Starom kontinentu. Pored visokih cijena, teški SUV modeli sa masom prekom dvije tone trošili bi brže baterije, a upravljanje u zimskim uslovima je postalo pravo umijeće. S druge strane, državne kase su se ispraznile i najrazvijenije evropske zemlje poput Njemačke su ukinule subvencije, dok su druge zemlje uvele reducirane tarife ili ih ne bi uvrštavale nikako u godišnji budžet. S obzirom da Evropa osim SUV formata nije mogla ponuditi pristupačnije modele, niti razviti adekvatnu infrastrukturu za punjenje, kupci su se brzo ohladili od isforsirane zelene tranzicije.

Sada kada Kinezi najavljuju invaziju u Evropu sa naprednijom tehnologijom i prihvatljivijim cjenovnim spektrom unutar različitih segmenata, a da pri tom imaju i troškove transporta, evropski proizvođači automobila ubrzano pokušavaju razviti pristupačnija električna vozila kako bi uhvatili priključak. Ta vozila, koja najavljuju Stellantis, Renault i VW, ne bi smjela biti skuplja od ekvivalenata sa klasičnim motorima, jer je rast prodaje električnih automobila usporen. Tačnije, pad prodaje električnih vozila od čak 55 posto na njemačkom tržištu u mjesecu januaru bio je još jedno upozorenje na koje se evropski proizvođači moraju naviknuti ukoliko ne žele uvesti neophodne promjene.

Baterija čini 40 posto vrijednosti električnog automobila

Glavni igrači na evropskom tržištu smatraju da bi preko noći mogli dijelom riješiti problem smanjenjem marži, ali na to se još niko ne usuđuje. Turbulentna godina pred evropskim proizvođačima uz stalni pritisak iz Kine, daje Renautu, Peugeotu, Volkswagenu i drugima opomenu da moraju požuriti sa razvojem i lansiranjem pristupačnijih modela. S obzirom da baterija čini 40 posto vrijednosti električnog automobila, manja pakovanja u manjim formatima značajno mogu spustiti cijenu koja je očito postala glavni kamen spoticanja i značajna prepreka širem masovnom prihvatanju automobila s nultom emisijom. Bez obzira što će veći automobili ostati i dalje teže dostupni, manji gradski modeli bi, kao u ne tako davna vremena, sada trebali biti okosnica prodaje i tržišta uopšte.

Renault, koji je u jednom trenutku bio pokretač elektromobilnosti i držao konce evropskog EV tržišta u svojim rukama, preko noći je pao u drugi plan. Sada se Francuzi dižu iz pepela i najavljuju čak 10 električnih automobila, mada će tipa R5 ili Twingo biti ti koji će pomoći s balansiranjem cijena. Stellantis takođe ulaže velike napore da prodaja modela e-C3 krene uzlaznom putanjom, budući da ovaj gradski model uz subvenciju košta osjetno ispod 20.000 eura. Njemački ponos Volkswagen drži oči uprte u gradski ID.2 koji bi cjenovno trebao ulaznica za cijelu grupaciju i pravi adut za inflacijom uzdrmane građane.

Ako pogledamo trenutne cijene evropskih elekričnih automobila, ovaj val automobila manjih formata sa cijenama bliskim modelima s motorima na unutrašnje izgaranje bi mogao spasiti obraz evropske elite koja je bila poprilično izgubila kompas. Pitanje je samo koliko su Evropljani zakasnili u cijeloj priči i koliko će im trebati vremena da shvate da velike SUV modele treba privremeno staviti na klupu za rezervne igrače.