Gdje je pošlo po zlu: Dok Kinezi prodaju milion električnih vozila mjesečno, u Evropi pada interes
Pad potražnje električnih automobila posljednjih mjeseci ima nekoliko uzroka: nedostatak adekvatne infrastrukture za punjenje, odsustvo povoljnijih modela, domet i vrijeme punjenja. Samo u julu zabilježen je pad sa 14,6 (juli 2023.) na 13,5 posto.
I ne samo to, proizvodnja u Evropi opada, gase se popularni modeli, a proizvođači čas vide, pa čas ne vide budućnost u električnim automobilima. Ujedno vide ogroman problem u industriji proizvodnje dijelova, znajući da je autoindustrija jedan od temeljnih stubova evropske ekonomije.
U isto vrijeme kada je oslabila proizvodnja i prodaja vozila u Evropskoj uniji, povećao se njihov uvoz u EU iz Kine. Kina je sada najveći izvor uvoza automobila u EU po broju automobila (petostruko povećanje sa 114.000 vozila u 2017. na 561.000 u 2022. godini). U 2022. godini kineski automobili su činili 14 posto vozila uvezenih u EU, što ovu azijsku zemlju čini najvećim neevropskim uvoznikom. Međutim, problematika slabog rasta tržišta električnih vozila je mnogo dublja od onog što nam se servira.
Konkretno, evropski proizvođači zaostaju u brzorastućoj "novoj energiji". Evropski brendovi su činili samo 6 posto prodaje električnih vozila u Kini 2022. godine. Nasuprot tome, tržišni udio kineskih proizvođača automobila u Evropi porastao je s 5 posto u 2015. godini na skoro 15 posto u 2023. godini.
Istovremeno, udio evropskih proizvođača automobila na evropskom tržištu pada. Kod evropskih proizvođača sve više je primjetna suzdržanost i proces odgađanja elektrifikacije. Evropljani više nemaju vjere u električne automobile, dok su Kinezi s druge strane počeli prodavati million vozila mjesečno!
Sad se svi pitaju gdje je pošlo po zlu i da li problem treba tražiti isključivo u kineskoj autoindustriji. Međutim, korijen problema leži u samim proizvođačima. Oni nisu bili uvjerljivi i nametnuli "novi" proizvod u onoj mjeri s kojima bi uvjerili kupce u prednosti ove vrste vozila.
Evidentno je da su glavni brendovi previše vagali između motora s unutrašnjim sagorijevanjem i električnih vozila. Oni nisu bili u stanju da ispune ciljeve razvoja i plasmana nove tehnologije s kojom bi očuvali evropsko naslijeđe, snagu inovacija i konkurentnosti industrije.
Problem s proširenjem infrastrukture za punjenje na evropskim putevima povećavaju poteškoće prelaska na električna vozila u EU. Mreža je uglavnom "koncentrisana" oko zemalja centralne Evrope, posebno u Njemačkoj, Francuskoj i Holandiji. Ove tri zemlje su dom za više od 60 posto svih punjača u Evropi, što znači da je strategija "popustila" i u tom segmentu.
"Nervoza" u Evropi zbog VW-a
U Evropskoj komisiji postoji pritajena nervoza zbog najnovijih vijesti iz Volkswagena, koji razmišlja o zatvaranju pogona zbog pada prodaje.
Evropsko tržište automobila se ne oporavlja i čini se da je dostiglo svoj vrhunac, do te mjere da nije u stanju oporaviti nivo prodaje prije pandemije i to je ono što mori proizvođače. Što se tiče električnih automobila, njihova je prodaja u Evropi u julu pala za 10 posto, prije svega uzrokovana kolapsom u Njemačkoj, koja je povukla javne subvencije za kupovinu ove vrste vozila.
Problematika također ukazuje na još jedno područje zabrinutosti za električne automobile u Evropi: nedostatak pristupačnih električnih automobila. Brendovi i dalje pokušavaju da na tržište plasiraju vozila za manje od 25.000, pa čak i za manje od 20.000 eura. Poprilično kasne s ovim planom.
Međutim, proizvodni troškovi i profitabilnost su posljednjih godina prepreke za proizvođače. Možda je problem profitabilnosti i veći i jedan od bitnijih uzroka zašto na tržištu već nemamo mnogo više pristupačnih automobila ovog tipa.
Dok se evropski proizvođači konsoliduju pred vratima im je nova prepreka u vidu Euro 7 norme u blažoj verziji, koja je ustvari trebala biti izazov i pokretač razvoja "zelenijih" vozila i izbjegavanja penala na račun prekomjerne emisije CO2. Ali takvih vozila jednostavno nema, jer je nema ni ispravne strategije s kojom bi već povukli pravi potez.