Elektrifikacija na vagi
75

Gdje je pošlo po zlu: Dok Kinezi prodaju milion električnih vozila mjesečno, u Evropi pada interes

A. M.
Prodaja električnih automobila u Evropi bilježi pad iz mjeseca u mjesec. Brendovi odgađaju svoje planove elektrifikacije, a vozači pokazuju manje interesa za ova vozila. Ko je kriv za ovakvo stanje? Možda čak i neodlučni proizvođači.

Pad potražnje električnih automobila posljednjih mjeseci ima nekoliko uzroka: nedostatak adekvatne infrastrukture za punjenje, odsustvo povoljnijih modela, domet i vrijeme punjenja. Samo u julu zabilježen je pad sa 14,6 (juli 2023.) na 13,5 posto.

I ne samo to, proizvodnja u Evropi opada, gase se popularni modeli, a proizvođači čas vide, pa čas ne vide budućnost u električnim automobilima. Ujedno vide ogroman problem u industriji proizvodnje dijelova, znajući da je autoindustrija jedan od temeljnih stubova evropske ekonomije.

U isto vrijeme kada je oslabila proizvodnja i prodaja vozila u Evropskoj uniji, povećao se njihov uvoz u EU iz Kine. Kina je sada najveći izvor uvoza automobila u EU po broju automobila (petostruko povećanje sa 114.000 vozila u 2017. na 561.000 u 2022. godini). U 2022. godini kineski automobili su činili 14 posto vozila uvezenih u EU, što ovu azijsku zemlju čini najvećim neevropskim uvoznikom. Međutim, problematika slabog rasta tržišta električnih vozila je mnogo dublja od onog što nam se servira.

Kinezi galopiraju, dok Evropljani vagaju

Konkretno, evropski proizvođači zaostaju u brzorastućoj "novoj energiji". Evropski brendovi su činili samo 6 posto prodaje električnih vozila u Kini 2022. godine. Nasuprot tome, tržišni udio kineskih proizvođača automobila u Evropi porastao je s 5 posto u 2015. godini na skoro 15 posto u 2023. godini.

Istovremeno, udio evropskih proizvođača automobila na evropskom tržištu pada. Kod evropskih proizvođača sve više je primjetna suzdržanost i proces odgađanja elektrifikacije. Evropljani više nemaju vjere u električne automobile, dok su Kinezi s druge strane počeli prodavati million vozila mjesečno!

Sad se svi pitaju gdje je pošlo po zlu i da li problem treba tražiti isključivo u kineskoj autoindustriji. Međutim, korijen problema leži u samim proizvođačima. Oni nisu bili uvjerljivi i nametnuli "novi" proizvod u onoj mjeri s kojima bi uvjerili kupce u prednosti ove vrste vozila.

Evidentno je da su glavni brendovi previše vagali između motora s unutrašnjim sagorijevanjem i električnih vozila. Oni nisu bili u stanju da ispune ciljeve razvoja i plasmana nove tehnologije s kojom bi očuvali evropsko naslijeđe, snagu inovacija i konkurentnosti industrije.

Problem s proširenjem infrastrukture za punjenje na evropskim putevima povećavaju poteškoće prelaska na električna vozila u EU. Mreža je uglavnom "koncentrisana" oko zemalja centralne Evrope, posebno u Njemačkoj, Francuskoj i Holandiji. Ove tri zemlje su dom za više od 60 posto svih punjača u Evropi, što znači da je strategija "popustila" i u tom segmentu.

"Nervoza" u Evropi zbog VW-a

U Evropskoj komisiji postoji pritajena nervoza zbog najnovijih vijesti iz Volkswagena, koji razmišlja o zatvaranju pogona zbog pada prodaje.

Evropsko tržište automobila se ne oporavlja i čini se da je dostiglo svoj vrhunac, do te mjere da nije u stanju oporaviti nivo prodaje prije pandemije i to je ono što mori proizvođače. Što se tiče električnih automobila, njihova je prodaja u Evropi u julu pala za 10 posto, prije svega uzrokovana kolapsom u Njemačkoj, koja je povukla javne subvencije za kupovinu ove vrste vozila.

Problematika također ukazuje na još jedno područje zabrinutosti za električne automobile u Evropi: nedostatak pristupačnih električnih automobila. Brendovi i dalje pokušavaju da na tržište plasiraju vozila za manje od 25.000, pa čak i za manje od 20.000 eura. Poprilično kasne s ovim planom.

Međutim, proizvodni troškovi i profitabilnost su posljednjih godina prepreke za proizvođače. Možda je problem profitabilnosti i veći i jedan od bitnijih uzroka zašto na tržištu već nemamo mnogo više pristupačnih automobila ovog tipa.

Dok se evropski proizvođači konsoliduju pred vratima im je nova prepreka u vidu Euro 7 norme u blažoj verziji, koja je ustvari trebala biti izazov i pokretač razvoja "zelenijih" vozila i izbjegavanja penala na račun prekomjerne emisije CO2. Ali takvih vozila jednostavno nema, jer je nema ni ispravne strategije s kojom bi već povukli pravi potez.