Detaljno obnovljeni Formentor sada izgleda znatno drugačije i uvodi novi dizajnerski stil koji je najavljen konceptima ali i nadolazećim modelima Terramar i Tavascan. Prije svega upečatljiv je novi izgled prednjeg dijela obliku "nosa" ajkule u koji su odlično uklopljena trokutasta matrix LED svjetla, dok agresivan sportski izgled upotpunjava veliki otvor za zrak u donjem dijelu branika. Također, zbog novih svjetala Formentor je sada prepoznatljiv i po mraku zbog tri osvijetljena trougla unutar jednog svjetla.
Uz prepoznatljivu bočnu liniju i široke blatobrane, Formentor se ističe i novim izgledom zadnjeg dijela. Tako su svijetla nazad opet izvedena preko cijele širine automobila, ali sada su još oštrija i modernija, sa posebnim detaljom logotipa koji je u potpunosti osvjetljen što također daje dozu prepoznatljivosti, bez obzira bio mrak ili dan. Trouglasta tema prednjih svjetala nastavljena je i na stop svjetlima, a uz njih širinu automobila ističe i novi zadnji difuzor zraka.
Uz ovaj novi dizajn koji definitivno još bolje izgleda uživo nego na fotografijama, Formentor ima dodatnu dozu privlačnosti uz zaista jedinstven izbor boja karoserije. Tu je tako osam različitih boja, uključujući novu i ekskluzivnu Century Bronze Mat i Enceladus Grey Mat u kojoj je bio testni model, a paleta boja je upotpunjena sa Fiord Blue, Midnight Black, Glacial White, Magnetic Tech, Graphene Grey i Magnetic Tech Matt bojama.Osvježavanje Formentora je uspješno upotpunjeno uz novi dizajn felgi koje se mogu izabrati i sa detaljima u boji bakra, a koja je očito postala zaštitni znak marke Cupra.
Privlačan spoj performansi i minimalne potrošnje goriva
Cupra je za kratko vrijeme postala poznata, ali i privlačna, po svojim sportskim modelima. Na kraju krajeva ime Cupra je izvorno nastalo kao skraćenica od "cup racing" i godinama je bilo sinonim za sportske modele SEAT-a. Sada je pod markom Cupra tu oznaka VZ za sportske i najsnažnije verzije, kao skraćeno od Veloz što u prevodu znači brzina.
Nakon što je u prvom izdanju Formentor VZ pokupio sve naše simpatije sjajnim performansama motora od 300 KS i pogona na sva četiri točka, ovaj put smo napokon sjeli iza upravljača VZ-a koji ima također skoro 300 KS, ali na potpuno drugačiji način.
Priključni hibridni pogonski sklop nakon redizajna kod Formentora znači da je 1,5-litarski benzinac uparen sa snažnim elektromotorom koji energiju crpi iz baterije kapaciteta 19,7 kWh, a ukupna sistemska snaga od 272 KS najavljuje da bi i u ovom izdanju mogao biti itekako zabavan.
Instant snaga i obrtni moment elektromotora savršeno se uklapa u sportski DNK Cupre, te smo od prvog kilometra osjetili da ovo ipak nije tek još jedan hibrid koji prije svega štedi gorivo. Cupra je svoje znanje u pravljenju i podešavanju sportskih automobila ovdje iskoristila u potpunosti.
Tako je uz novi izgled jedan od najvećih noviteta osvježenog Formentora novi hibridni sklop koji sada umjesto 1,4 koristi savremeniji 1,5 TSI benzinski motor, a koji je ovdje "nasviran" na 177 KS i 250 Nm okretnog momenta. Njemu je dodan i elektromotor snage 116 KS, što u zbiru daje sistemsku snagu od 272 KS i 400 Nm okretnog momenta. Više nego dovoljno da opravda VZ značku, ali i ulazak u društvo pravih sportskih automobila.
Uz instant snagu elektromotora Formentor e-Hybrid uvjerljivo ubrzava i sa sprintom do 100 km/h koji traje 7,2 sekunde jednako je uzbudljiv i zabavan kao i slični sportski kompakti. Ipak, druga strana medalje odmah dostupne snage i činjenice da hibridni Formentor ima pogon samo na prednje točkove je da ćete pri snažnim ubrzavanjima često i vrlo lako zavrtjeti prednje točkove "u prazno". To značajno utiče i na efektivnost ubrzavanja ali i sam ugođaj vožnje, te je potrebno naučiti dozirati papučicu gasa za optimalno ubrzavanje bez gubitka snage. Na žalost, zbog smještaja baterije nazad u podu nestalo je mjesta za pogonsku osovinu i zadnji diferencijal, pa opcija pogona na sve točkove sa ovim motorom nije dostupna, ali u svakom slučaju ima prostora za napredak u podešavanju samog prijenosa snage, pogotovo pri samo pokretanju i naglim startovima.
Kada automatski DSG mjenjač, ovdje sa 6 stepeni prijenosa, prebaci u drugu brzinu prijenos snage je ravnomjerniji, a Forementor nastavlja uvjerljivo i snažno ubrzavati. Sa maksimalnih 220 km/h više nego dovoljno je brz za duge dionice autoputa, gdje tolike brzine ionako nisu dozvoljene, ali posebno je uvjerljiv i zabavan na zavojitim cestama. Iako to nismo očekivali od jednog hibrida, i ovaj Formentor gotovo jednako je zabavan i sposoban kao i njegova snažnija braća, jedino gdje zaostaje su situacije gdje bi pogon na sve točkove efikasnije prenio snagu kao i sam zvuk motora. Iako u Cupra načinu rada vozač u kabini ima vrlo dobro simuliran zvuk motora kroz zvučnike, pravi zvuk motora iz ispuha je gotovo nečujan, čak i pri većim opterećenjima.
U zavojima hibridni Formentor ima zaista izuzetno veliku neutralnost i stabilnost, dok se nešto veća masa od 1,7 tona zbog baterije osjeti ali ne utiče značajno na samu dinamiku vožnje. Ono što je najvažnije težina se ne osjeti na kočenju, pa je i prije ulaska u zavoj Formentor vrlo uvjerljiv i efikasno "skida" brzinu. Opet, pri izlasku iz zavoja ako se zaboravite i zakucate papučicu gasa, može doći do proklizavanja prednjih točkova, što bi se moglo značajno umanjiti i izborom efikasnijih "high-perfromance" guma od klasičnih "touring" kojima je bio opremljen testni model.
Kada i ako se zasitite snage i brzine, dolazi do izražaja talent Formentora kojim se može pohvaliti malo koji sporstki auto. Elektromotor koji je prije samo par trenutaka "gurao" i pojačavao performanse benzinca sada preuzima cijeli posao na sebe i pretvara Formentor u ugodan i tih SUV koji uglađeno klizi bez potrošnje goriva i buke.
Ono što je za svaku pohvalu je činjenica da ovdje hibridni sistem zaista radi punom snagom, bez obzira jeste li birali sportski Cupra način rada ili Eco način rada za štednju goriva. Tako smo zahvaljujući litijum-jonskoj bateriji bruto kapaciteta 25,8 kWh, ali i odličnom menadžmentu pogonskog sklopa i rekuperaciji energije, sa lakoćom Formentor vozili više od 100 kilometara samo na električnu energiju, a mogli smo i više uz malo pažnje.
U gradskim uslovima vožnje ovaj pogonski sklop je praktično savršen, pa tako da teško da ćete ikada aktivirati benzinski motor, a uz sve režime vožnje test smo završili s prosjekom potrošnje goriva od svega 2,7 litara na 100 kilometara. S obzirom na to da je u taj prosjek ušla i vožnja po zavojitim cestama ali i na autoputu, mora se priznati da ova koncepcija pogona zaista nudi najbolje iz svijeta motora SUS i električnih automobila jer u jednom "pakovanju" nudi i sjajne performanse uz nisku potrošnju, ali i što je najvažnije potpunu nezavisnost od mreže punjača uz domet koji ne mogu dostići ni dizelski modeli.
Poznato okruženje u kvalitetnijem izdanju
Za razliku od vanjskog dizajna, unutra Formentor je ostao vizuelno nepromijenjen, što uopšte nije loša stvar s obzirom na to da je i ranije nudio odličan spoj tradicionalnog uređenja koje je modernizovano velikim ekranom infotainmenta i diskretnim prekidačem automatskog mjenjača.
Ipak, već prilikom prvog ulaska u novi Formentor moguće je osjetiti razliku i veliki napredak koji je Cupra napravila sitnim ali veoma bitnim detaljima. Prije svega, poslušali su kritike pa su materijali za obloge i elemente kokpita, pogotovo oni koji su na dohvat ruku, sada znatno ugodniji na dodir i kvalitetniji, što uz mekane obloge od prošivene alcantare na vratima i sjedištima daje ugodan osjećaj "ušuškanosti" i kvalitetnog automobila.
Naravno, veliki centralni ekran sada je značajno unaprijeđen, pa uz bolju rezoluciju je samo korisničko okruženje znatno bolje dizajnirano a samo kretanje kroz opcije i menije je znatno logičnije i preglednije. Također, kako je ovo hibridni model na raspolaganju je i cijeli niz funkcija prikaza za praćenje potrošnje električne energije i upravljanje punjenjem baterije.
Iako smo mišljenja da rijetko koji automobil može, zbog same prirode stvari i ograničenja karoserije, ponuditi pravi audiofilski ugođaj, iz Cupre su sa novim Formentorom uspjeli u kompaktnom automobilu ponuditi audio sistem kojeg se ne bi postidjeli ni neki mnogo veći i skuplji automobili. Tako je od ovog izdanja Formentora, ali i ostalih modela marke, za inžinjeriju zvuka u automobilima zadužen je prestižni Sennheiser.
Nakon što smo preslušali cijelu plejlistu omiljenih pjesama ostali smo uvjereni da je ova stavka sa liste doplatnih opcija zaista "must have", a sistem sa 12 zvučnika i ukupne snage 425 W koristi Sennheiserov softver Ambeo Concerto za obradu zvuka i pružanje impresivnijeg iskustva slušanja. To radi tako što uzima stereo signal i koristi svoj algoritam da izdvaja različite elemente muzike i redistribuira ih kako bi stvorio trodimenzionalniji zvuk. Ukratko, u gradskim gužvama ostavite Formentor da vas tiho vozi na struju i prepustite se nekom "live" snimku omiljenog koncerta, samo nemojte zaboraviti ipak pratiti saobraćaj oko sebe.
Sama ponuda prostora Formentora je i dalje jedna od najboljih u klasi, te nudi odličan spoj kompaktne karoserije sa velikim međuosovinskom razmakom zbog čega i na zadnjim sjedištima odličnu ponudu prostora. Mana hibridnog sklopa i baterije u podu zadnjeg dijela karoserije je da uz nedostupnost pogona na sve točkove i prtljažnik ima manju zapreminu. Tako Formentor sa običnim SUS motorom i prednjim pogonom ima zapreminu prtljažnika od 450 litara, modeli s pogonom na sva četiri točka primaju 420 litara, dok PHEV modeli primaju 345 litara. Ipak, to je i dalje u okvirima kompaktne klase, te će biti sasvim dovoljno za većinu potreba i putovanja.
Raznovrsan izbor kao velika prednost
Upravo je ovakva raznovrsnost motora, pogona i tehnologije možda i najveća prednost Formentora. bez obzira jeste li prosječni kupac kompaktnog SUV-a, ljubitelj rasnih sportskih automobila ili želite oboje spojiti u jednom Formentor ima opciju za vas. Tu je čak još uvijek i kod nas voljeni i snažni TDI.
Tako široka ponuda tehnologije i opreme znači i vrlo širok dijapazon cijena, pa tako osnovni Formentor sa benzinskim 1,5 motorom od 150 KS košta nekih 59 hiljada konvertivilnih maraka dok je lako preskočiti i 100 hiljada konvertibilnih maraka ako posegnete za najsnažnijim modelom VZ5 koji ispod haube krije slavni petocilindarski motor od skoro 400 KS.
Ipak, ako želimo najbolje od oba svijeta e-Hybrid se zaista nameće kao "nemoralna" ponuda, uprkos cijeni koja starta od 88 hiljada KM. Ako se malo zaigrate sa neodoljivim opcijama kao što je Sennheiser audio sistem lako ćete dostići i granicu od 100 hiljada KM. U svakom slučaju izbor je širok, a kupaca ni u ovom izdanju Formentoru očito neće nedostajati.
-
Osnovni podaci o testnom automobilu: Cupra Formentor VZ 1.5 e-Hybrid 272
-
Cijena osnovnog hibridnog modela: 88.428 KM
-
Cijena testnog modela s opcijama: 99.357 KM
-
Motor: Hibridni pogonski sklop sa benzinskim i električnim motorom. Benzinski - 4-cilindrični, redni, turbobenzinski, smješten naprijed poprečno, promjer i hod 74,5 × 85,9 mm, radna zapremina 1.498 ccm, maksimalna snaga 130 kW (177 KS) pri 5.500 okr/min, maksimalan okretni moment 250 Nm pri 1.500 - 4.000 okr/min, direktno ubrizgavanje goriva u cilindre, turbopunjač, hladnjak zraka pod pritiskom. Elektromotor - 85 kW - 116 KS, Litijum-jonska baterija - bruto kapacitet 25,8 kWh, neto kapacitet - 19,7 kWh. Ukupna sistemska snaga - 272 KS i 400 Nm.
-
Prijenos snage: Pogon na prednje točkove, 6-stepeni automatski DSG mjenjač, aluminijumske felge prečnika 19 inča s gumama 245/40 R19 (Bridgestone Turanza).
-
Šasija: Prednji ovjes - McPherson, nezavisni, spiralne opruge, podesivi amortizeri, stabilizatori. Zadnji ovjes - multilink, spiralne opruge, podesivi amortizeri. Električni servo upravljač.
-
Performanse i potrošnja goriva: Ubrzanje od 0 do 100km/h – 7,2 s. Maksimalna brzina - 220 km/h. Potrošnja na testu – 2,7 l/100 km i 18,7 kWh/100 km. Deklarisana prosječna potrošnja u mješovitim uslovima vožnje prema WLTP - 5,7 l/100 km. Zapremina rezervoara – 55 l. Emisija CO2 128 g/km - WLTP.
-
Dimenzije: Dužina – 4.451 mm. Širina - 1.839 mm. Visina - 1.537 mm. Međuosovinski razmak - 2.679 mm. Prtljažnik – 345 litara. Težina praznog vozila – 1.742 kg. Ukupna dozvoljena težina vozila – 2.200 kg.
-
Serijska oprema testnog automobila: Cupra Formentor VZ 1.5 e-Hybrid 272
-
Dodatna oprema na testnom automobilu: zaštita mat boje u transportu, Immersive by Sennheiser audio sistem, Intelligent Drive Lite paket, Cupra Connect Plus 3 godine, aluminijumski točkovi hailstorm 19-inčni.
-
Garancije: 5 godine ili 150.000 pređenih kilometara, 12 godina garancije na karoseriju.