Vremena se definitivno mijenjaju: Da li moderni automobili brže zastarjevaju?
Procjenjuje se da je Jaguar otkupio više od 2.700 problematičnih automobila, kojima nisu pomogla ni silna ažuriranja softvera, kako bi se izbjeglo pregrijavanje baterije i njen požar. Iako je sumnjiva baterija dobavljena od korejskog giganta LG Chem, jer proizvođači (osim rijetkih) ne proizvode baterije, kupci logično vide finalni proizvod.
S obzirom da baterijski automobili ne spadaju u red pristupačnih, problematika oko pregrijavanja baterije i neki slučajevi vozila koje je zahvatio požar možda i nisu velika prepreka za potencijalne kupce električnih vozila, koliko je to pad njihove vrijednosti.
![](https://static.klix.ba/media/images/vijesti/250214176.1_xl.jpg?v=1739563293)
No, slučaj je izolovan i Jaguar je samo jedan u nizu modernih automobila - ne nužno električnih, koji postaju manje naklonjeni vlasniku, serviserima, pa i osiguravajućim kućama. Mnogi stručnjaci i vozači smatraju da moderni automobili postaju "jednokratni proizvodi" zbog nekoliko ključnih razloga.
Ne trebamo nagađati, ali svjedočimo da su moderni automobili, bilo konvencionalni - bilo elektrifikovani, sve više nakrcani nizom sigurnosnih i elektronskih uređaja. Kompleksnost podižu oni s elektrifikovanim pogonom, jer branša zahtijeva vrijeme za edukaciju pa su pojedini problemi serviserima nerazumljivi, a automobili vlasnicima mnogo skuplji za održavanje. Koji su ipak ključni razlozi njihove prolaznosti?
Složena elektronika i skupi popravci
Savremeni automobili su puni elektronike, senzora i naprednih sistema za pomoć u vožnji (ADAS). Iako ova tehnologija poboljšava sigurnost i udobnost, istovremeno čini popravke skupljim i složenijim.
Ne samo to, neki dijelovi (usisna grana, EGR ventil, mali hladnjak...) zbog položaja i njihove konstrukcije se ne isplati popravljati, budući da treba skinuti masu dijelova da bi se došlo do njih, već, ili se deaktiviraju ili mijenjaju. Takođe, nekada se kvar mogao riješiti jednostavnom zamjenom mehaničkog dijela, dok danas cijeli moduli moraju biti zamijenjeni, što značajno povećava troškove servisa.
Mnogi proizvođači više ne prave automobile s ciljem da traju decenijama. Umjesto toga, iskustva i aktuelna slika autoindustrije daju naslutiti da se vozila dizajniraju tako da imaju optimalan radni vijek od 10 do 15 godina, nakon čega popravke postaju neisplative. Softverske nadogradnje, preskupi dijelovi i dostupnost zamjenskih komponenti također mogu biti ograničavajući faktori. Kupce se jednostavno podstiče da češće mijenjaju vozila. Sve dok prodaja ide, takva strategija ide na mlin proizvođačima, dok korisnike u perspektivi može staviti u nepovoljan položaj.
![](https://static.klix.ba/media/images/vijesti/250214176.4_xl.jpg?v=1739563291)
Veća upotreba manje izdržljivih materijala
Radi smanjenja težine, poboljšanja efikasnosti potrošnje, ali i uštede moderni automobili sve više koriste manje robusne i manje izdržljive materijale. Sve je više površina s imitacijom piano laka, zbog čega obična prašina i sitne ogrebotine kojima su skloni ubrzavaju proces starenja.
Poseban akcent se stavlja na popravke nakon sudara, što može dovesti do brže amortizacije vozila. Tesla recimo izliva velike komade metala u gigantskim pećima za lijevanje čelika koje oblikuju dijelove karoserije u nekoliko sekundi nakon primjene velikih doza toplote i prese za oblikovanje. Proces montaže je značajno skraćen i moguće je proizvoditi više i brže, uz smanjenje troškova tokom cijelog procesa. Međutim, takav auto je teže za popraviti, a osiguravajuće kuće ih često otpisuju prije razmatranja popravka.
![](https://static.klix.ba/media/images/vijesti/250214176.5_xl.jpg?v=1739563292)
Više softvera, manja isplativost popravke
Proizvođači sve više koriste nestandardne dijelove i softverske zaštite, što otežava popravke u nezavisnim radionicama. Takođe, zamjena baterija u električnim i posebno u plug-in hibridnim automobilima može biti izuzetno skupa, zbog čega se često isplati kupiti novi automobil umjesto da se ulaže u popravke, pogotovo što baterija novog električnog vozila čini oko 40 posto njegove cijene.
Kod modernih automobila čak i manji sudari mogu uzrokovati visoke troškove popravke, jer su brojni senzori i elektronske komponente integrisani u karoseriju, a dio njih i u vjetrobran koji sam po sebi postaje mnogo skuplji za zamjenu. Osiguravajuće kuće često proglase automobil "totalnom štetom" čak i kada oštećenja nisu ozbiljna, jer popravka može koštati više od preostale tržišne vrijednosti vozila.
![](https://static.klix.ba/media/images/vijesti/250214176.3_xl.jpg?v=1739562955)
Konvencionalni automobili su sve skuplji
Sve rigorozniji ekološki propisi prisiljavaju proizvođače da razvijaju nove tehnologije, a to stariji tip automobila čini da brže zastarijevaju. Neka vozila s motorima s unutrašnjim sagorijevanjem postaju manje atraktivna jer su novi standardi emisija sve strožiji, a auti sve skuplji, plus električni automobili imaju ograničen vijek trajanja baterije.
Iako su moderni automobili napredniji i sigurniji, njihova složenost, skupi popravci i ograničen vijek trajanja doprinose percepciji da postaju "jednokratni proizvod". Kupci su sve češće primorani da mijenjaju vozila umjesto da ih dugoročno održavaju, što je u suprotnosti s nekadašnjom filozofijom pravljenja izdržljivih automobila.